Uropførelse · Allan Gravgaard Madsen · Nachtmusik

2019-08-30
Torsdag den 5. september kl. 19:30 uropføres Allan Gravgaard Madsens orkesterværk Nachtmusik af solisterne Christina Åstrand og Per Salo med DR Symfoniorkestret, dirigeret af Ryan Bancroft. 

Foto af: Malthe Folke Ivarsson

I september 2017 modtog Allan Gravgaard Madsen en bestilling på en dobbeltkoncert fra DR Symfoniorkestret. Nu på torsdag uropføres hans værk Nachtmusik, der er blevet til med inspiration fra en gåtur i Aarhus’ nattemørke og i tæt samarbejde med de to solister, Christina Åstrand og Per Salo.

Se begivenheden her

Det startede med en gåtur i mørket
Det var en gåtur en februarnat i Aarhus, der inspirerede Allan Gravgaard Madsen til værket Nachtmusik. Med en optager i hånden udforskede han, hvordan nye lyde stod frem, når mørket lagde sig: “Jeg oplevede bl.a. hvordan det ellers så farvestrålende harlekinmønstret indgangsparti på Tivoli Friheden i nattens mørke smeltede sammen til én grå flade, hvordan nogle blinklys fra vejafspærringer nede ved Marselisborghallen kunne ses længere væk end om dagen og hvordan nye lyde trådte frem.” siger komponisten. ”I det hele taget har natten altid fascineret mig, fordi natten kan lade det, man overser i løbet af dagen, træde tydeligere frem og få en ny betydning,” siger Allan Gravgaard Madsen til DR (læs her). 

Ensomhed, længsel og poesi
Gravgaard Madsen skriver, at "Nachtmusik opstod ud fra et forsøg på at udforske tre fænomener, han associerer natten med: ensomhed, længsel og poesi." Hvorfor netop disse tre ord, udfoldes i Seismografs introduktion til komponisten og værket: 
“I mit liv har jeg haft store problemer med rastløshed, og natten er et sted, hvor jeg har kunnet opsøge ro og stilhed. Natten har en indbygget ensomhed. Men for mig er den også fuld af morgendagens potentiale. Det er måske en sentimental måde at anskue det på, men jeg er lidt af en skabsromantiker. Jeg kan godt lide tanken om længsel og den slags. Jeg længes bare ikke efter datiden, men efter det gode, der kan komme i morgen,” siger Allan Gravgaard Madsen til Seismograf (læs den fulde artikel her). 

Hvordan ensomhed, længsel, poesi og en smule skabsromantik omsættes til musik, kan være svært at sætte fingeren på. I 2017 sagde Allan Gravgaard Madsen til Magasinet Klassisk: “Jeg tænker tit over konturer, forgrund og baggrund. Hvornår noget er meget tydeligt i klangbilleder, og hvornår det ikke er”. Dette resonerer i komponistens beskrivelse af Nachtmusik. Ligesom den stille og rolige vinternat i februar, begynder Nachmusik roligt og tager sin begyndelse med et stille ritual, spillet af de to solister. Ritualet fortsætter under hele værket, hvis arrangement udvikler sig omkring det. Som musikken skrider frem, bliver ritualet dog mere og mere udvisket og til sidst omfavnet af orkestret.

Podcast om tæt samarbejde og værkets tilblivelse
Værket er skræddersyet til violinist og koncertmester Christina Åstrand og pianist Per Salo, der har været i tæt samarbejde med Allan Gravgaard Madsen under værkets tilblivelse. 

DR P1 har lavet en podcast-dokumentar om skabelsesprocessen af Nachtmusik, der sendes direkte d. 5. september før uropførelsen. Podcasten hedder: Allan Gravgaard Madsens natlige skaberværk, og følger hans samarbejde med Christina Åstrand og Per Salo igennem de to år Nachtmusik blev skabt.

Nachtmusik opføres også d. 6. september kl. 19:30 i DR Koncertsalen, varer ca. 24 minutter og omgives under begge koncerter af Schönbergs Verklärte Nacht og Sibelius' Symfoni nr. 5

NEWS & EVENTS